Foto: Publicitātes foto

Restaurētajā Rīgas Biržas ēkā, Doma laukumā 6, šī gada Rīgas svētku ietvaros durvis vērs jaunais Ārzemju mākslas muzejs jeb mākslas muzejs "Rīgas birža". Kā atklāšanas izstāde rīdziniekiem un viesiem tiks piedāvāta Venēcijas iedvesmota laikmetīgās mākslas kolekcija "Glasstress Rīga – darbi no Berengo studijas", portālu "Delfi" informē LNMM pārstāvji.

Izstāde būs skatāma no 22. augusta līdz 11. decembrim Mākslas muzeja "Rīgas Birža" Lielajā izstāžu zālē.


Valsts nozīmes arhitektūras piemineklis Rīgas birža celts 1855. gadā, reflektējot Venēcijas renesanses palaco formas. Jaunā muzeja atklāšanas izstādi iecerēts veidot kā sasaisti starp Venēcijas un Rīgas pilsētām – mākslinieki no dažādām pasaules valstīm ir radījuši laikmetīgās mākslas darbus Venēcijas (Murāno) stiklā divām izstāžu zālēm vienlaicīgi – "Palazzo Cavalli-Franchetti" Venēcijā un Mākslas muzejam "Rīgas Birža".

"Glasstress" projekts, ko iniciējusi Berengo studija Murano salā, jau guvis atzinību 2009. gadā Venēcijā un norisinās Venēcijā arī 2011. gadā paralēli laikmetīgās mākslas biennālei. Daļa no izstādes darbiem tapuši pēdējos gados tieši Berengo studijas laikmetīgās mākslas kolekcijai.

Izstādes koncepcijas pamatā ir spriegums starp ideālo pasauli un tās reprezentētājiem materiālajā pasaulē. Izstādes kuratore, daudzu starptautisku projektu autore Helēna Demakova sadarbībā ar Berengo studijas vadītāju Adriano Berengo izvēlējusies latviešu un ārvalstu mākslinieku veidotus darbus, kuri laikmetīgā mākslas valodā daudznozīmīgi tematizē īpašos Venēcijas zīmolus. Tie nav tikai gondolas, lustras vai spoguļi. Mākslinieki rada darbus gan par "Nāvi Venēcijā", gan par ierobežoto teritoriju, attiecībā uz kuru savulaik dzima geto jēdziens, gan par savdabīgo lagūnas pilsētas kupolu noskaņu, gan par daudzām citām parādībām.

Izstādē piedalās Jans Fabrs (Beļģija), Ernsts Billgrēns (Zviedrija), Maikls Jo, Freds Vilsons (ASV), Havjers Peress (Spānija), Orlāna (Francija), Konstantīns Hudjakovs (Krievija) un daudzi citi mākslinieki, kuru izteiksmes materiāls parasti nebūt nav stikls, bet kuri, atsaucoties Berengo studijas aicinājumam, šoreiz tieši stiklā materializējuši savas idejas, izmantojot Murano stikla meistaru gadsimtiem paaudzēs slīpēto amata prasmi. Latviju izstādē pārstāv Sarmīte Māliņa un Kristaps Kalns ar darbu "Neaizmirsti mani".

Izstādes organizētāji ir Latvijas Nacionālais mākslas muzejs, Berengo Studio 1989, Veniceprojects.

Latvieši Venēcijā

Savukārt muzeja Bosses zālē no 22. augusta līdz 11. decembrim būs skatāma izstāde "Latvieši atkal Venēcijā".

Nelielā latviešu mākslas izstāde centīsies atspoguļot pilsētas būtību, nevis attēlojuma attēlojumu. Izstādē pilsēta ieskanas no Jāzepa Grosvalda nelielajām skicēm līdz grupas "F5" videodarbam, kurš parāda, kā mākslinieku asinis tiek izbarotas Venēcijas baložiem. Pilsētas dvēseles ainava atklājas Alekseja Naumova, Miervalža Poļa, Ilmāra Blumberga, Viļņa Vītoliņa darbos, kuri pasaka, ka stāsts nav par Venēciju, bet par sevi pašu.

Austrumu porcelāns

Bet Austrumu galerijā (būs skatāma atklāšanas izstāde "Austrumu porcelāns un Nīderlande. Austrumu un Rietumu mijiedarbība 17. gadsimtā".

Atklājot jaunu posmu savā darbībā, Mākslas muzejs "Rīgas Birža" piedāvā mākslas cienītājiem un plašai publikai unikālu porcelāna priekšmetu izlasi, kas veidota sadarbībā ar Nīderlandes ziemeļprovinces muzejiem Hroninhera (Hroningenā) un Prinsesshofa (Lēvvardenā). Izstādes koncepcija veidota ar vēlmi paradīt Austrumu un Rietumu mijiedarbību keramikas nozarē 17. gadsimta garumā. Ekspozīcijā būs izcili Ķīnas un Japānas porcelāna priekšmeti, kas tajā laikā ieplūda holandiešu tirgū un būtiski ietekmēja tālāko materiālās kultūras attīstību Nīderlandē un parējās Eiropas valstīs. Izstāde demonstrēs Delftas manufaktūras straujo uzplaukumu, ko izraisīja porcelāna priekšmetu trūkums tirgū, un ļaus saprast, kā tagad Eiropā labi zināmie zili baltie Delftas izstrādājumi kļuva tik slaveni.

Kopumā tiks eksponēti ap 140 meistardarbu no abu muzeju kolekcijām. Izstādē varēs novērtēt, kā viena otru ietekmēja Austrumu un Delftas priekšmetu dažādas formas un ornamenti. No plašāka redzesloka, tā ilustrēs pasaules tirdzniecības un kultūras globalizācijas procesu 17. gadsimtā, kur Nīderlandei bija svarīga loma kā Austrumu un Rietumu sastapšanas vietai.

Izstādes kurators un kataloga autors ir pasaules slavens Austrumu eksporta porcelāna pētnieks, daudzu monogrāfiju autors, Leidenes Universitātes emeritētais profesors un Hroninhera muzeja vadošais zinātniskais kurators Dr. Kristiāns Jorgs.


Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!