Rīgā, Ģertrūdes ielas teātrī, Ģertrūdes ielā, piektdien, 12.novembrī koncertēs grupas "Efterklang" dalībnieks Pīters Broderiks – viens no talantīgākajiem jaunajiem folka dziesminiekiem un pēdējos gados popularitāti piedzīvojušās neoklasiskās ambienta mūzikas komponistiem, portālu "Delfi" informē organizatori no "Skaņu meža".

Šo vakaru iezīmēs fakts, ka īpašo viesu godā būs divi pašmāju grupu dalībnieki ar saviem solo projektiem – "Dunian" jeb Artūrs Liepiņš no postroka grupas "Dun Dun", kā arī "Mona de Bo" un "Mofo" ģitārists Edgars Rubenis.

Broderikam ir 23 gadi, taču viņš jau paguvis radīt iespaidīgus ierakstus respektablās izdevniecībās, liekot lietā dažādu muzikālu metodoloģiju. Instrumenti ar kuriem viņš jūtas visērtāk ir ģitāra, vijole un klavieres. Broderika pirmais pilna garuma albums "Float", ko izdeva pazīstamā ambientās mūzikas izdevniecība "Type", vedināja viņu salīdzināt ar neoklasiskās ambientās mūzikas žanra pārstāvi Maksu Rihteru. Savukārt savā 2008.gada albumā "Home" Broderiks izvēlējās vienkāršāku, personīgāku piegājienu, lielāku lomu piešķirot vokāliem un akustiskajai ģitārai. Rezultāts bija atmosfērisks "guļamistabas folks", kas nedaudz atgādināja Rīgā iecienītā Hosē Gonzaleza daiļradi.

Šis un iepriekšējais gads Broderikam ir bijis raženākais – septembrī viņš izdeva albumu "How They Are" un pērn iznāca albums "Music For Falling Trees", ko pasūtīja Adriene Hārta savam laikmetīgās dejas uzvedumam. Tas bija īpašs izaicinājums, jo Hārtas izrāde ir par garīgi slimu cilvēku, kas cenšas saglabāt savu identitāti psihiatriskajā slimnīcā. Broderika mūzika arvien bijusi kinematogrāfiska, taču tā nekad nav slīgusi tik konkrētās tēmās. Tomēr Broderiks spēja radīt mūziku, kas ir melanholiska, tai pat laikā cerīga un vietām pat rotaļīga, liekot šo albumu vērtēt kā vienu no viņa augstākajiem sasniegumiem. Pēdējais soloalbums "How They Are" kombinē gan viņa folka dziesmas, gan ambientus instrumentālus gabalus ar "Sigur Ros" cienīgiem crescendo un Stīva Reiha stila repetīcijām. Broderika daiļrade ies pie sirds arī tādu mūziķu kā Niko Mjūlija un Olafura Arnalds cienītājiem.

Kā uzsver koncerta organizatori, daudziem ne mazāka interese varētu būt par faktu, ka šajā vakarā pirmo solokoncertu spēlēs arī citas pazīstamas grupas dalībnieks – Latvijas elektroniskās mūzikas jaunais spīdeklis "Dunian" jeb Artūrs Liepiņš no "Dun Dun". "Dunian" līdz pat nesenam brīdim nebija parādījies uz Latvijas mūzikas mediju radariem, lai arī jau vasarā caur dažādiem ārzemju emuāriem viņu pamanīja un ļoti atzinīgi novērtēja ne mazums mūzikas interesentu pasaulē. Emuāros bija minējumi, ka viņš ir Latvijas mūziķis, taču bez precīzākas norādes uz to, kas viņš ir. Publikas uzmanībai izšķirošs bija fakts, ka viņa mūzika no drīz iznākošā ieraksta tika atskaņota pazīstamajā BBC Radio 1 elektroniskās mūzikas diskžokejes Marijas Annes Hobsas raidījumā. Tajā regulāri tiek prezentēti jaunie un talantīgie elektroniskie mūziķi, īpaši no dubstep kopienas. Droši var teikt, ka Hobsa ir karjeru un gaumes veidotāja.

"Dunian" uzstāšanos papildinās vizuāls priekšnesums vīdžeja Dāvja Zelčāna sniegumā. Kā vīdžejs viņš darbojas jau kopš 2005.gada, taču Rīgā ir mazāk pazīstams, jo mācījās un praktizēja Londonā. Līdz šim viņš ir radījis vizuālo pavadījumu tehno mūzikai un šis ir pirmais pasākums, kur viņš speciāli radījis darbu eksperimentālās elektronikas pārstāvim. Zelčāns norāda, ka "Dunian" estētika viņam šķiet neredzēta vīdžeju pasaulē un sola, ka "būs krāšņi un grezni."

Savukārt ģitārists Edgars Rubenis kopā ar Edgaru Eihmani un "Mona de Bo" jaunpieaicinātajiem kolēģiem nāca klajā ar grupas slowcore, drone un brīvā trokšņa stilos ieturēto albumu "Nekavējies, šīs ir spēles ar tevi". Kopš 2010. gada vasaras grupas Rubenis uzsācis arī individuālas muzikālās aktivitātes. Iztikdams bez īpašiem skatuves segvārdiem un saglabādams sev ierasto instrumentu - elektrisko ģitāru, Rubenis turpina virzīties sev interesējošajā virzienā eksperimentālās / avangarda mūzikas laukā, iedvesmu smeļoties no tādiem māksliniekiem kā Orena Ambarči (Oren Ambarchi), Keidži Haino (Keiji Haino) un Dereka Beilija (Derek Bailey), kā arī akadēmiskās mūzikas avangardistiem Džinačinto Ščelsi (Giacinto Scelsi), Mortona Feldmana (Morton Feldman), Elenas Fulmanes (Ellen Fullman), Rubenis savā mūzikā kā galveno mediju / informācijas nesēju izmanto skaņu, nevis harmoniskās un melodiskās secības. Viņa radītajai mūzikai piemītošā tiešuma un agresijas dēļ tā, visticamāk, nerastu pielietojumu tradicionālās meditācijas sesijās. Tomēr tās nesteidzīgums un masīvums dod iespēju apstāties, ieklausīties, iedziļināties.

Biļetes nopērkamas "Biļešu Servisa" tirdzniecības vietās www.bilesuserviss.lv. Iepriekšpārdošanā – 7 lati. Koncertā pie ieejas – 9 lati. Ieeja no 20:00

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!